Strona główna
Mapa serwisu
Kontakt
 
               
>>  Informacje praktyczne   |   Aktualności   |   Wystawy stałe   |   Wystawy czasowe   |   Edukacja    

  Aktualności

  Wystawy stałe

  Wystawy czasowe

     Galeria Sztuki na Kozińcu

  Bon Kultury

  Edukacja

  Kolekcje muzealne

  Historia Muzeum Tatrzańskiego

  Wydawnictwa

  Zapraszamy do współpracy

  Fundusze europejskie 2007-2013

  Fundusze europejskie 2014-2020

  Zamówienia Publiczne

  Linki





 



 
 








GÓRY NA WESOŁO. MIĘDZY SZCZYTAMI I ŚNIEGAMI GIER PLANSZOWYCH

  

 

 

SEZON WŁOSKI W ZAKOPANEM
 
Wystawa czynna: 15 maja - 31 października 2010
 
Galeria Sztuki im. W. i J. Kulczyckich
Koziniec 8, Zakopane
 
Wystawa zorganizowana przez Narodowe Muzeum Górskie oraz Region Piemontu przedstawia wybrane eksponaty z kolekcji muzeum gromadzonej przez wiele lat. Dzisiaj kolekcja ta obejmuje 150 egzemplarzy gier produkowanych od lat sześćdziesiątych XIX wieku aż do Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Turynie w roku 2006.

 

Góry nie były ulubionym tematem twórców i producentów gier. Wydaje się, że tematyka ta sprawiała im pewne trudności. Plansze do gry mają określoną długość i szerokość, ale nie posiadają wysokości. Pionki poruszają się do przodu, do tyłu, na bok i po przekątnej, ale rzadko do góry i w dół. Charakter gier stołowych jest zupełnie inny niż wspinaczka w górach. Góry wznoszą się zawsze przed nami, są wysokie, strome, surowe i często nieosiągalne. Żeby je zdobyć, należy się na nie wspiąć, ale w jaki sposób przenieść to wszystko na planszę?

Początkowo pojawiły sie gry podróżnicze, w których góry zostały zupełnie spłaszczone. Często były to gry o określonej trasie do przejścia od punktu startu do mety. Później pojawiły się plansze z naniesionymi mapami geograficznymi, na których wysokość łańcuchów górskich oddana była za pomocą ilości zakrętów i odpowiednich kolorów.

Pierwsze poważne wejścia na alpejskie szczyty, okupione wieloma ofiarami, sprowokowały powstanie gier, których grafika pokazywała, jak trudne jest przekazanie ludycznego charakteru gry w obliczu niebezpieczeństwa górskiej wspinaczki. Gry ukazywały również pokonywanie wysokości przy pomocy takich zdobyczy techniki jak powozy, pociągi, drogi, kolejki linowe i wreszcie samoloty. Ale to nie wszystko, ponieważ pod koniec XIX w. zaczął się okres, którego głównym tematem stały się odkrycia takie jak podróże Stanley’a do Afryki, ekspedycja Nansen’a na Biegun Północny, przelot Byrd’a nad Biegunem Południowym oraz poszukiwanie złota w Klondike. Wraz ze zdobyciem Mount Everestu starano się oddać w grach charakterystyczne cechy gór oraz ich stromizny i w ten sposób doszło do powstania gier trójwymiarowych.

 


wydrukuj dokument    ::   
 

1999-2024 © MATinternet :: Powered by AntCms   |   Copyright Muzeum Tatrzańskie  www.muzeumtatrzanskie.pl