Dnia 22.10.2009 r. została podpisana w Krakowie umowa pomiędzy Zarządem Województwa Małopolskiego a Muzeum Tatrzańskim o dofinansowanie Projektu: Modernizacja Muzeum Tatrzańskiego oraz tworzenie Galerii Sztuki XX w. w Willi "Oksza" w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś Piorytetowa 3. Turystyka i przemysł kulturowy, Działanie 3.2. Rozwój produktu dziedzictwa kulturowego, Schemat A: Dziedzictwo kulturowe i rewaloryzacja układów przestrzennych, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
* * *
Całkowita wartość Projektu wynosi 5 813 225,88 PLN
Całkowite koszty kwalifikowalne koszty Projektu wynoszą 4 760 840,87 PLN
Instytucja zarządzająca MRPO przyznaje dofinansowanie pochodzące ze środków dotacji rozwojowej w kwocie nieprzekraczającej 3 570 630,66 PLN i stanowiącej nie więcej niż 75% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu
Wkład własny Beneficjenta wynosi 1 190 210,21 PLN
Beneficjentem Projektu Modernizacja Muzeum Tatrzańskiego oraz tworzenie Galerii Sztuki XX w. w Willi „Oksza” jest Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem. Przedsięwzięcie zostało zainicjowane w 2005 roku przez władze Województwa Małopolskiego.
Projekt ma charakter złożony i stanowi zespół działań na rzecz ochrony unikatowego dziedzictwa kulturalnego Podhala - zabytków znaczących dla historii architektury i ludowego budownictwa podhalańskiego.
Projekt jest w trakcie realizacji i obejmuje:
|
|
|
Muzeum Tatrzańskie
1923 r.
|
|
|
|
|
Muzeum Tatrzańskie
2009 r.
|
|
1. Remont dachu gmachu głównego Muzeum Tatrzańskiego, który został wykonany w 2008 roku. Prace remontowe polegały na:
-
rozebraniu istniejącego pokrycia dachowego z blachy ocynkowanej, rynien i rur spustowych, deskowania połaci dachowej i zasypek izolacyjnych stropów, skosów i ścianek kolankowych
-
naprawie więźby dachowej i balkonu zachodniego
-
ociepleniu wełną mineralną i ułożeniu paro- i wiatroizolacji
-
ołaceniu połaci dachowej i zaimpregowaniu nowo wbudowanego drewna
-
pokryciu dachu blachodachówką gontopodobną, montażu instalacji odgromowej, nowych rynien i rur spustowych z PCV
Gmach Muzeum Tatrzańskiego był ostatnim projektem Stanisława Witkiewicza. Plany fasad rysował artysta w Lovranie, w latach 1913-1914, a projekty techniczne dostosował do nich Franciszek Mączyński. Budynek jest jednym z dwóch zaprojektowanych przez Witkiewicza w stylu zakopiańskim w murze (pierwszy, istniejący do dzisiaj dwór w Łańcuchowie na Lubelszyźnie powstał w latach 1901- 1904). Uroczyste poświęcenie kamienia węgielnego pod gmach Muzeum nastąpiło w sierpniu 1913 roku. Budowa - wstrzymana w okresie pierwszej wojny światowej – trwała do 1922 roku. Ekspozycje w nowym gmachu – etnograficzna i przyrodnicza – udostępnione zostały publiczności w 1922 roku. Obecnie w gmachu głównym – oprócz wspomnianych wyżej i kilkakrotnie już modernizowanych wystaw – znajdują się pracownie działów merytorycznych, magazyny zbiorów (etnograficznych, przyrodniczych, artystycznych oraz bibliotecznych i archiwalnych) ponadto dyrekcja, administracja i księgowość.
2. Remont konserwatorski XIX-wiecznej chałupy Gąsieniców-Sobczaków przy Drodze do Rojów 6, połączony z adaptacją na cele muzealne. Został wykonany w 2008 roku.
|
|
|
Chałupa Gąsieniców-Sobczaków
Droga do Rojów 6
|
|
Prace remontowe polegały na:
-
naprawie, konserwacji i uzupełnieniu mszenia ścian zrębowych
-
wymianie podłóg w białej i czarnej izbie wraz z impregnacją i izolacją cieplną
-
wstawieniu sosrębu
-
wybudowaniu pieców przystosowanych do instalacji grzałek
-
wymianie zewnętrznych skrzydeł okiennych i remoncie stolarki drzwiowej
-
wykonanie sanitariatu przystosowanego dla osób niepełnosprawnych
-
naprawie komina, wykonaniu rynien drewnianych „kopanych”, nowych „pazdurów”
-
remoncie schodów zewnętrznych i wykonaniu podjazdu dla osób niepełnosprawnych
-
wykonaniu ogrodzenia drewnianego
-
wykonaniu instalacji elektrycznej i odgromowej
1 lipca 2009 roku Muzeum Tatrzańskie otwarło w chałupie Gąsieniców-Sobczaków nową filię pod nazwą Muzeum stylu zakopiańskiego – inspiracje. Jest ona usytuowane niedaleko willi „Koliba”, mieszczącej Muzeum Stylu Zakopiańskiego im Stanisława Witkiewicza, z którym tworzy dydaktyczną całość. Główną ideą wystawy w chałupie Gąsieniców-Sobczaków jest bowiem pokazanie źródeł, które inspirowały Stanisława Witkiewicza przy tworzeniu stylu zakopiańskiego w architekturze i sztuce użytkowej, którymi były: ludowe budownictwo podhalańskie, góralskie sprzęty i ich zdobienie, wreszcie najstarsze, powstające z końcem XIX wieku kolekcje etnograficzne, przede wszystkim kolekcja Marii i Bronisława Dembowskich licząca blisko 400 przedmiotów. Zbiór ten ofiarowany został Muzeum Tatrzańskiemu w 1922 r. pod warunkiem eksponowania go w góralskich wnętrzach, i obecnie można go zobaczyć w nowej filii.
Chałupa Gąsieniców-Sobczaków, której najstarsza część pochodzi z 1830 roku, została pod koniec XIX wieku rozbudowana. W takim stanie przetrwała do czasów obecnych, stanowiąc przykład budownictwa góralskiego związanego z rozwijającą się w II połowie XIX wieku funkcją letniskową Zakopanego.
Ekspozycja zorganizowana została w części frontowej budynku, w izbach „czarnej” i „białej”.
Do scenariusza izby „czarnej” wykorzystane zostały rysunki i opisy wnętrz góralskich pozostawione przez Stanisława Witkiewicza, Władysława Matlakowskiego oraz autorów relacji z podróży do ówczesnego Zakopanego i autorów opracowań na temat Podhala. Na jej wyposażenie składają się eksponaty z najstarszych i najcenniejszych kolekcji Muzeum Tatrzańskiego.
W „izbie białej”, która w góralskiej chacie pełniła funkcję salonu, pokazana jest wspomniana kolekcja etnograficzna Dembowskich, którą dobrze znał Stanisław Witkiewicz i często inspirował się nią przy projektowaniu przedmiotów użytkowych w stylu zakopiańskim.
Zwiedzenie Muzeum stylu zakopiańskiego – inspiracje a następnie Muzeum Stylu Zakopiańskiego im Stanisława Witkiewicza w willi „Koliba”, pozwala prześledzić koncepcję stylu zakopiańskiego i jej realizacje, zaczynając od źródeł ludowych po prace Witkiewicza, Wojciecha Brzegi i innych projektantów, zafascynowanych tą ideą.
Obydwie placówki obejmuje wspólny program edukacyjny, odnoszący się do jednego z najciekawszych zjawisk w sztuce polskiej przełomu XIX i XX wieku: styl zakopiański Stanisława Witkiewicza i jego góralskie korzenie to zarazem pierwsza teoretycznie opracowana i praktycznie zrealizowana koncepcja polskiego stylu narodowego. Jej najbliższym tłem była fascynacja góralszczyzną i Tatrami, dalszym - ruch odrodzenia sztuki i rzemiosła (Arts and Crafts Movement), który w krajach – jak Polska - politycznie zniewolonych przyjmował silne narodowe zabarwienie. Współczesnym z kolei kontekstem problematyki obydwu wystaw jest żywa i stale się rozwijająca kultura górali podhalańskich, z jej twórczymi odniesieniami do własnej tradycji i spuścizny Witkiewicza.
Kultura góralska i styl zakopiański – w chałupie Gąsieniców-Sobczaków i „Kolibie” – znajdą w niedalekiej przyszłości uzupełnienie w ekspozycji sztuki inspirowanej Tatrami i góralszczyzną, planowanej w willi „Oksza”. Narracja wystaw w tych trzech filiach Muzeum Tatrzańskiego będzie mówiła o kulturze artystycznej Zakopanego, które na przełomie XIX i XX wieku było kulturalną i duchową stolicą Polski – kraju nieistniejącego wówczas na politycznej mapie Europy.
|
|
|
Galeria Władysława Hasiora
ul. Jagiellońska 18 b
|
|
|
|
3. Zabezpieczenie substancji zabytkowej i dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych budynku, w którym mieści się Galeria Władysława Hasiora – filia Muzeum Tatrzańskiego. Zakres prac w znacznej części został zrealizowany w 2008 i 2009 roku.
Prace remontowe polegały na:
-
remoncie wiatrołapu
-
wymianie podłoża i posadzki tarasu
-
remoncie i malowaniu pokrycia dachowego z wymianą obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych
-
wymianie stolarki okiennej i drzwi zewnętrznych z szybami zaopatrzonymi w folie antywłamaniową
-
naprawie podłóg i wymianie wykładzin
-
remoncie ścian zrębowych i ociepleniu ściany północnej z wymianą szalowania
-
wymiana nawierzchni chodnika
-
wykonaniu sanitariatu przystosowanego dla osób niepełnosprawnych
-
wymianie instalacji elektrycznej
Budynek został wzniesiony w 1935 roku jako tzw. „leżakownia” – obiekt sanatoryjny, służący do kuracji na świeżym powietrzu, stosowanej wówczas przy leczeniu gruźlicy. Jego prosta, funkcjonalna architektura reprezentuje tzw. nowy regionalizm. W 1983 roku budynek przekazano Muzeum Tatrzańskiemu. Po przeprowadzeniu remontu i modernizacji urządzono w nim Galerię Władysława Hasiora, którą zaaranżował sam artysta. Część powierzchni budynku na piętrze, tzw. „mała galeria”, służy wystawom czasowym sztuki współczesnej.
4. Remont konserwatorski willi Oksza z adaptacją na Galerię Sztuki Polskiej XX wieku
Potrzeba utworzenia w Zakopanem stałej wystawy sztuki inspirowanej Tatrami, folklorem góralskim, a także związanej z działalnością miejscowego środowiska artystycznego, była postulowana od lat bezpośrednio poprzedzających pierwszą wojnę światową. Kolonia zakopiańskich artystów była już wtedy zorganizowana w Towarzystwie Sztuka Podhalańska (1909) i Stowarzyszeniu Kilim (1910). Nie miejsce tutaj na przypominanie tamtej oraz wielu kolejnych koncepcji – a były liczne - i rozwijanych wokół nich społecznych zazwyczaj działań. Ważniejsze, że ów niezmiennie aktualny temat zyskał ostatnio przychylny klimat i szansa utworzenia galerii sztuki XX wieku w willi Oksza przekształciła się w konkretne plany.
Realizacja tego projektu, zainicjowanego w 2005 roku przez władze Województwa Małopolskiego, przypadła Muzeum Tatrzańskiemu im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem. Pełny program obejmuje trzy etapy:
1) przeprowadzenie remontu konserwatorskiego Okszy, która jest jedną z zaledwie kilku zachowanych w Zakopanem willi, zaprojektowanych przez Stanisława Witkiewicza w stylu zakopiańskim. Witkiewiczowska architektura – razem z równie nielicznymi już zabytkami budownictwa ludowego – zalicza się do najcenniejszej spuścizny artystycznej i historycznej Podhala. O ogromnym zainteresowaniu tym nurtem architektury regionalnej świadczą rzesze turystów polskich i zagranicznych zwiedzających Muzeum Stylu Zakopiańskiego im. Stanisława Witkiewicza w Kolibie, filię Muzeum Tatrzańskiego;
|
|
|
Stanisław Ignacy Witkiewicz,
Autoportret
z Tadeuszem Langerem
i Bronisławą Włodarską
Litauerową, 1938 r., pastel
|
|
|
|
|
Stanisław Ignacy Witkiewicz,
Studium wody - Olcza,
ok. 1905 r., olej na tekturze
|
|
|
|
|
Rafał Malczewski,
Wiosna w górach,
1937 r., olej na płótnie
|
|
2) urządzenie w Okszy stałej ekspozycji – galerii sztuki polskiej XX wieku - ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego.
Galeria sztuki polskiej XX wieku w willi Oksza rozwiąże, dający się już mocno odczuć, brak w Zakopanem stałej wystawy, pokazującej dorobek miejscowego środowiska artystycznego, a także sztukę wielu artystów spoza Zakopanego, dla których Tatry i góralszczyzna były źródłem inspiracji. Ten nurt miał swoją znakomitą artystyczną kartę w okresie Młodej Polski, sygnowaną nazwiskami Leona Wyczółkowskiego, Jana Stanisławskiego, Wojciecha Weissa, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Władysława Skoczylasa i wielu innych. Wkrótce potem – w czasie I wojny światowej – właśnie w Zakopanem kształtowała się pierwsza polska awangarda (późniejsi Formiści), do której należeli Andrzej i Zbigniew Pronaszkowie, Stanisław Ignacy Witkiewicz, August Zamoyski, Leon Chwistek, Tymon Niesiołowski i inni. Z Zakopanem związany jest też – przez osoby głównych adwersarzy - pierwszy w niepodległej Polsce teoretyczny spór o nową sztukę między Witkacym a Chwistkiem. Tutaj w okresie międzywojennym działała Firma Portretowa S.I. Witkiewicz, powstały najlepsze obrazy Rafała Malczewskiego i Stanisława Gałka, organizowane były regularnie wystawy sztuki artystów zakopiańskich oraz wystawy o zasięgu ogólnopolskim. Związki z artystycznymi awangardami zaznaczyły się także w okresie PRL-u na zakopiańskich Salonach Marcowych organizowanych przez Tadeusza Brzozowskiego a później Władysława Hasiora i innych artystów.
Zakopiańskie środowisko artystyczne zawsze cechowała otwartość na najnowsze kierunki w sztuce z jednej strony, z drugiej zaś tendencja do szukania własnego wyrazu i zaznaczania odrębności, której źródłem były Tatry i góralszczyzna. Ważna w tym obrazie była również silna pozycja rękodzieła artystycznego i jego wysoki poziom, zawdzięczany sięgającej początków lat osiemdziesiątych XIX wieku tradycji zakopiańskiego szkolnictwa zawodowego. Ówczesne szkoły snycerska i koronkarska przekształciły się po drugiej wojnie światowej w Liceum Technik Plastycznych i Technikum Tkactwa Artystycznego, a kolejne pokolenia uczniów dołączały swoje ogniwa do łańcucha artystycznych zmian.
Wybitnymi indywidualnościami, których twórczość najlepiej wyraża, a czasem łączy, wymienione wyżej tendencje byli Witkiewiczowie – ojciec i syn. Stanisław Witkiewicz (1851-1915) malarz, krytyk i teoretyk sztuki, autor koncepcji stylu zakopiańskiego i wielu projektów architektury i sztuki stosowanej w tym stylu, ma już Muzeum swojego imienia w Kolibie – pierwszym domu w stylu zakopiańskim. Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939) – malarz, fotograf, teoretyk sztuki, dramaturg, pisarz, filozof - jeden z najciekawszych artystów polskich XX wieku takiego miejsca w Zakopanem nie ma. Toteż twórczości Witkacego – jego malarstwu, rysunkom i fotografii - poświecona byłaby inauguracyjna wystawa w Okszy. Z tą myślą Muzeum Tatrzańskie przez ostatnie trzy lata znacząco wzbogaciło swoje zbiory „Witkacjanów”, dokonując zakupów z funduszów otrzymanych od Województwa Małopolskiego i od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
|
Władysław Skoczylas,
Taniec, 1921 r., drzeworyt
|
|
|
|
Stanisław Gałek,
Morskie Oko,
olej na płótnie
|
|
|
|
Leon Wyczółkowski,
Morskie Oko,
1905 r., akwatinta
|
|
|
Wojciech Weiss,
Giewont, ok. 1899 r.,
olej na desce
|
|
|
|
Leon Chwistek,
Projekt hotelu w Zakopanem,
ok. 1920 r., rysunek piórem
|
|
|
|
St. I. Witkiewicz
Chmury nad Giewontem
podczas wiatru halnego,
fot. ok. 1902 r.
|
|
* * *
Zarys historii i stan techniczny
Willa Oksza jest trzecim dziełem Stanisława Witkiewicza, twórcy stylu zakopiańskiego. Jej projekt powstał w latach 1894–1895, a budynek wznosili dla Bronisławy i Wincentego Kossakowskich góralscy cieśle pod kierunkiem Wojciecha Roja i Jana Obrochty w latach 1895–1896. Nazwano ją wówczas „Korwinówka”.
Prawdopodobnie w roku 1899 willę zakupił Marcin hr. Kęszycki, który zmienił nazwę na „Oksza” i ta utrzymała się do dzisiaj. W latach dwudziestych XX wieku dom zakupiła Klara Jelska dla Towarzystwa „Odrodzenie” i po przebudowie, podczas której stracił on swą pierwotną formę — urządzono w nim Profilaktyczny Dom Zdrowia. Po wybudowaniu nowego gmachu sanatorium „Odrodzenie” (1927–1932), urządzono tu internat zakopiańskiego gimnazjum. Po II wojnie światowej w budynku mieściło się prewentorium dla dzieci i młodzieży. W roku 1965 został zakupiony przez krakowskie władze wojewódzkie, które adaptowały go na dom wypoczynkowy.
Ogólnie stan techniczny obiektu jest zły. W najgorszym stanie znajdują się posadowienie oraz dach budynku. Oficyna od strony wschodniej, która była wielokrotnie przebudowywana, jest obecnie w bardzo złym stanie, głównie z powodu wyeksploatowania elementów konstrukcyjnych i budowlanych.
Wartość zabytkowa i plany na przyszłość
Willa Oksza należy do kilku zachowanych obiektów w stylu zakopiańskim projektowanych przez Stanisława Witkiewicza. Po Kolibie jest to najstarszy istniejący do dzisiaj budynek stylowy. Jego forma uległa niestety znacznym przekształceniom, chociaż pierwotny kształt jest nadal bardzo czytelny i łatwy do odtworzenia poprzez oczyszczenie z późniejszych nawarstwień. Do dzisiaj zachowały się elementy dekoracyjne we wnętrzach (powały, sosręby), a inne, zwłaszcza zewnętrzne, są łatwe do rekonstrukcji dzięki fotografiom z końca XIX wieku, które przetrwały do dzisiaj w Archiwum Muzeum Tatrzańskiego. Budynek został wpisany do rejestru zabytków województwa małopolskiego w 2006 roku.
W tym samym roku opracowana została w Muzeum Tatrzańskim dokumentacja historyczno-konserwatorska obejmująca dzieje budynku oraz wytyczne konserwatorskie jego remontu i modernizacji na galerię sztuki przełomu XIX i XX stulecia. Na tej podstawie wykonany został do końca 2006 roku projekt architektoniczny, a na początku 2007 roku uzyskano pozwolenie na budowę.
|
|
|
Elewacja południowa
– projekt renowacji
(Z. Remi, 2007)
|
|
Zakres remontu konserwatorskiego przewiduje:
-
przywrócenie pierwotnej formy architektonicznej willi, znanej z fotografii archiwalnych;
-
wzmocnienie posadowienia i więźby dachowej;
-
przywrócenie gontowego krycia dachu;
-
zabezpieczenie elementów drewnianych (dachu, ścian, podłóg i elementów więźby dachowej) preparatami chemicznymi przeciwinsekcyjnymi i przeciwpożarowymi;
-
pełne zabezpieczenie w instalacje alarmowe — antywłamaniową i przeciwpożarową;
-
odtworzenie pierwotnego dojazdu od strony ulicy i uporządkowanie zieleni.
|
Willa „Korwinówka”
po zakończeniu budowy
(fot. 1896) |
|
|
|
Uroczyste zakończenie budowy
- wśród uczestników właściciele,
wykonawcy („budarze”)
oraz Stanisław Witkiewicz
wraz z żoną
i synem Stanisławem Ignacym
(fot. VI 1896) |
|
|
|
Dekoracja balustrady ganku-werandy
(fot. 2006) |
|